Odšteta pri razvodu
PITANJE
Zanima me da li je do sada neko pri razvodu braka ostvario svoje imovinsko pravo (odšteta u zlatu, npr.) o kojem su se supružnici dogovorili prilikom šerijatskog vjenčanja i na koji način se to pravo ostvaruje?
ODGOVOR
Ostvarenje imovinskog prava ugovorenog prilikom sklapanja šerijatskog braka u našim uvjetima zavisi od snage imana i svijesti šerijatskog obveznika, kao što je to slučaj i sa ostalim šerijatskim propisima, budući da šerijatsko pravo nije dio pozitivnog prava kod nas, već se primjenjuje kao vjersko pravo i njegova ne/primjena sankcionisana je isključivo vjersko-moralnom sankcijom, odnosno kvalifikacijom ne/djela kao grijeha za koji će se odgovarati na Ahiretu. Razvedena supruga se ne treba odricati pravimovinsa na mehr (mada to može ukoliko želi), već treba insistirati na njemu i zahtijevati njegovo izvršenje, a ako se muž ogluši, namirenje će biti na Ahiretu, kao i u slučaju ostalih prava koje nije moguće dokazati ili koja sud odbije dosuditi, a u stvarnosti postoje. Uostalom, vjenčani dar kao pravo u građanski sklopljenom braku uopće ne postoji, pa ni mogućnost njegovog potraživanja ni na ovom ni na budućem svijetu. Tamo gdje se šerijat primjenjuje, može se potraživati i realizirati sudskim putem, a tamo gdje se ne primjenjuje u pravosudnom sistemu, ostaje mogućnost njegove primjene u sferi vjersko-moralnog prava, pa je i njegovo sankcionisanje ograničeno na tu oblast. To supružnici kod sklapanja šerijatskog braka znaju. Supruga, uostalom, može zahtijevati prilikom sklapanja braka trenutnu isplatu mehra. Mogu i u okviru građanskog braka ugovoriti klauzulu o odšteti u slučaju razvoda braka krivicom muža i da ta odšteta bude odgodni mehr. Hoće li muž prihvatiti taj uvjet to je drugo pitanje. Isplata odgodnog mehra (mehri muedždžel) inače postaje obavezom u slučaju smrti muža ili razvoda braka. Musliman koji poštuje vjerske propise ispoštovat će i ovu odredbu u slučaju razvoda braka, a onaj koji je nemaran prema njima, najvjerovatnije je da će biti nemaran i prema ovoj šerijatskoj odredbi. Mi nemamo evidenciju o tome da li je neko ostvario svoje pravo po spomenutom osnovu, mada duboko vjerujemo da su ga mnogi muževi izvršili, a žene ostvarile, budući da Islamska zajednica ne vodi brakorazvodne postupke, već je to u isključivoj nadležnosti državnih sudova.