Završio sam Fakultet informacijskih tehnologija i ako Bog da nadam se da ću uskoro naći posao. Ono što mi predstavlja problem jeste kako reći poslodavcu da sam vjernik i da obavljam 5 dnevnih namaza od kojih su 1 ili 2 (podne i ikindija) u radnom vremenu. Da li treba da mu kažem da želim to da obvljam? Da li da spajam podne i ikindiju? Da li je to spajanje u ovom slučaju dozvoljeno, i na osnovu čega? Ukoliko jeste, da li će se klanjati 4+4 rekata ili 2+2 rekata? Da li je naklanjavanje dozvoljeno i na osnovu čega? Ova pitanja se odnose na ovaj slučaj na poslu. Pročitao sam i fetvu na ovu temu koju je IZ objavila ove godine u kojoj se kaže da je na osnovu hadisa u kojem je spomenuto da je Poslanik, s.a.v.s., spojio u Medini podne i ikindiju te akšam i jaciju bez posebnog razloga. Čitao sam jedan od komentara na taj hadis u kom se kaže da je to učinio kako bi olakšao ummetu. I to ide u prilog Vašoj fetvi. Ali, da li je on to činio češće ili samo jednom? I da li je to neko od njegovih drugova također radio? Jer ovdje je riječ o svakodnevnici na poslu, što podrazumijeva nekad niz godina a ne jednom. U u meni se pojavljuje sumnja obzirom da je poznato da je propouštanje namaza opravdano samo u slučajevima nesvjesti, sna i sl. Ljudi u borbi na Allahovom putu su obavezni klanjati namaz, pa čak i u toku bitke. Bolesnici u postelji su obavezni da ga klanjaju u skladu sa svojim mogućnostima (ako ne mogu stajanjem, onda će sjedeći, ako ne mogu sjedeći onda će ležeći itd.). Ovo su sve, za neko moje logičko shvatanje stvari, teže situacije u kojima sa pojedinca pak ne spada obaveza klanjanja namaza u predodređenom vremenu. Molim Vas da mi otklonite sumnju u pogledu ovog pitanja ako možete.
Kada je riječ o primjeni olakšice spajanja namaza u slučaju potrebe, na putovanju ili nekoj drugoj vanrednoj okolnosti, ne mislimo o tome voditi raspravu i uvjeravati Vas u osnovanost takvog postupka. Mi smo se opredijelili za takav stav i iznijeli argumente za to. Kome to nije dovoljno neka postupa po svom mišljenju. Nema kod nas nikakve dileme u obaveznost klanjanja namaza u predviđeno namasko vrijeme u normalnim okolnostima. Ovdje je riječ u slučaju kada nije moguće ili je veoma teško obaviti to na vrijeme. "Allah želi da vam olakša, a ne da poteškoća imate" - kaže Kur'an. Što se tiče Vašeg budućeg zaposlenja, preporučujemo Vam da saopćite Vašem budućem poslodavcu da želite obavljati namaz na vrijeme i da Vam se to omogući tokom radnog vremena (za vrijeme radne pauze). Vrijeme koje utrošite na klanjanje namaza ne treba biti na uštrb efektivnog radnog vremena osim ako to poslodavac odobri. Ukoliko poslodavac to odbije, možete potražiti drugog poslodavca koji će to prihvatiti. Ako to ne uspijete, imate mogućnost spajanja namaza (podne i ikindija) kao vid olakšice i otklanjanja teškoće od vjernika, što je jedan od općih principa u šerijatskom pravu. Ako se opredijelite za to, nema skraćivanja namaza, već se spaja 4+4. Ako se eventualno propusti namaz, dužnost je naklanjati ga. Poslanik, a.s., je naklanjao sve namaze koje je propustio klanjati tokom bitke na Hendeku.
Vaša briga o namazu je za svaku pohvalu i istrajte na tom putu, ali nemojte sebi otežavati i u situaciji kada je moguće primijeniti olakšicu. Ali je ne treba primijenjivati bez stvarne potrebe. Iluzorno je očekivati da se zakonskim putem riješi pitanje klanjanja namaza tokom radnog vremena. Jedino je zakonski osiguran jedan sahat tokom radne sedmice radi obavljanja džuma-namaza iako nije izričito tako naglašeno. Sarajevo i Bosna i Hercegovina su, nažalost, daleko od onog stanja kojeg kao vjernici priželjkujemo.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba