Četverorekatni namaz imama musafira

Pitanje:

Husejn D. iz Tuzle poslao je poduže pismo u kojemu upućuje kritike što mu nismo odgovorili na njegova pitanja upućena u prethodnom pismu poslatom prije tri mjeseca zahtijevajući rezolutno da mu se odgovori na svako od šest pitanja u Preporodu.

Autor pisma ističe da su neki alimi musafiri (jedan od njih je doktor islamskih nauka) klanjali jaciju namaz kao imami u Tuzli klanjajući četiri umjesto dva rekata kako je propisano musafirima. On je nakon namaza upozorio imame musafire na propust, ali su oni ostali na stanovištu da je njihov kao i namaz muktedija ispravan. Husein traži da mu se odgovori na slijedeća pitanja:

  1. da li su imami musafiri dobro postupili?
  2. da li je namaz tih musafira imama ispravan?
  3. da li su muktedije, saglasno riječima u Fikhul – ibadatu M. S. Serdarevića, str. 52.: «kad se utvrdi da imamov namaz nije valjan i muktedije ga moraju obnoviti», poslije saznanja obavezni da naklanjaju taj farz?
  4. da li se dotični doktor (jedan od imama musafira) može pozivati na svoje znanje ili «znanje» i kad nije u pravu, a netko ga na to dobronamjerno upozori?
  5. da li je to, vezano s prethodnim, omalovažavanje prijašnje uleme i «žutih knjiga» i doskorašnje domaće i strane respektabilne uleme sa temeljitim znanjem i jasnim pisanjem, i da li će, ne daj Bože, dž.š., postupci novih tumača ibadata postati pravilo i praksa?
  6. da li su odgovori koje da fetva-i emin obavezujući i šta ako se desi, kao do sada kada je na pitanja jasno, tačno, razumljivo i konkretno odgovarao mr. Muharem ef. Omerdić, da pojedini vjerski poslenici kažu: «To je samo njegovo mišljenje»?

Na kraju svoga drugoga pisma gospodin Husejn D. kaže: Zato molim da mi najzad odgovorite i to na sva pitanja a-f, a sad izričito zahtijevam da to bude u Preporodu, jer je to moje pravo a i stariji sam i od vas i od Preporoda.

Odgovor:

Odgovor: Izvinjavamo se na kašnjenju sa odgovorima na Vaša pitanja. Ima pitanja koja su upućena mnogo ranije od Vaših pa njihovi autori strpljivo čekaju odgovore i ne uzrujavaju se. Poštujemo Vašu starost i brigu za ispravnost namaza. Odgovorit ćemo na Vaša pitanja u  opsegu koji dopušta ova rubrika.

  1. Musafiri koji su imamili u Tuzli i klanjali tako kako je opisao autor pisma nisu dobro postupili što su uopće prihvatili da predvode džemat u džamiji budući da zbog nedovoljne upućenosti naših džematlija u propise o namazu, posebno propise vezane za predvođenje džemata od strane musafira, gotovo redovno dolazi do zabune i zbrke kod dobrog broja džematlija koji ne znaju kako da postupe, skratio imam svoj namaz ili ga upotpunio, obavijestio ih da je musafir ili ne. Dakle, zbog navedenoga u našim džematima treba izbjegavati proturanje musafira u mihrab iako je u osnovi dozvoljeno da musafir predvodi mukime (rezidente). Kao što je poznato, skraćivanje četverorekatnih namaza musafiru je vadžib u hanefijskom mezhebu. Kada su već prihvatili da budu imami u džamiji, dotični musafiri su trebali prije namaza obavijestiti džemat da su musafiri, da skraćuju jacijski farz na dva rekata, a da muktedije mukimi nakon selama imama upotpune svoj namaz, ili eventualno da nakon predaje selama poslije dva rekata kažu mukimima da upotpune svoj namaz, kako je to učinio 'Imran b. Husajn u Mekki, imameći Mekkelijama: «Mekkelije, upotpunite vaš namaz, mi smo putnici!» (Et-Tirmizi) Spomenuti musafiri su, klanjajući namaz bez skraćivanja, željeli izbjeći zabunu i zbrku u džematu, ali su ipak, vjerovatno nesvjesno, doveli muktedije u zabunu iz drugog razloga, dovodeći u pitanje ispravnost njihovog namaza prema hanefijskom mezhebu, što ćemo pojasniti u odgovoru na slijedeća dva pitanja.
  2. Iako su prema hanefijskom mezhebu pogriješili što nisu skratili jacijski farz, zato što je to vadžib, namaz dotičnih imama musafira je ispravan pod uvjetom da su obavili prvi tešehhud – sjedenje koje im nadomješta k'ade-i ehire - posljednje sjedenje. Prva dva rekata za njih su farz, a druga dva nafila. Ispravnost namaza imama ne zavisi od ispravnosti namaza muktedije dok ispravnost namaza muktedije zavisi od ispravnosti namaza imama.
  3. Namaz muktedija koji nisu zanijetili da se odvajaju od imama musafira na trećem i četvrtom rekatu u navedenom slučaju nije ispravan prema hanefijskom mezhebu (Hašijetu El-Bahr er-raiq od Ibn Abidina, 2/146), ne zbog neispravnosti namaza imama, već zbog različitosti nijjeta imama i muktedije. Naime, u navedenom slučaju imam musafir je na trećem i četvrtom rekatu klanjao nafilu, a muktedije farz što nije dozvoljeno u hanefijskom mezhebu. Ne može se jako (farz) graditi na slabom (nafila) dok obratno može. Međutim, budući da našim džematlijama nisu poznati detalji ovih propisa te da su imami musafiri preuzeli na sebe odgovornost za ispravnost i svoga namaza i namaza muktedija, smatramo da dotične muktedije nisu obavezne ponovo klanjati jaciju namaz.
  4. Svako treba prihvatiti dobronamjernu kritiku, pa tako i spomenuti doktor islamskih nauka, ali se ljudi razlikuju u ocjeni dobronamjernosti kritike. Niko se ne može pozvati na svoje znanje ako odgovara na pitanje ili raspravlja o propisima koji mu nisu poznati. Isto tako, niko ne može nekome osporiti znanje o nečemu ako sam ne posjeduje dovoljno znanja o predmetnom pitanju.
  5. Poštovanje prijašnje uleme i starijih općenito, te samilost prema mlađima važan je princip islamskog kodeksa ponašanja. Otuda sumnjam da spomenuti musafiri omalovažavaju prijašnju ulemu i «žute knjige» iako ne sporim da među mlađim nadobudnim naraštajima ima i takvih tendencija. Različitih mišljenja i stavova bilo je i kod ranije uleme, domaće i strane, ima ih i u «žutim knjigama», ima ih i danas među ulemom, a bit će ih i ubuduće. Bitno je da imami u našim džamijama i džematima ujednače praksu kako ne bi dovodili džematlije u zabunu.
  6. Jedan od ciljeva reaktiviranja funkcije fetva-i emina i davanja odgovora na pitanja u Preporodu jeste ujednačavanje prakse u našim džematima. Pojedinačni odgovori fetva-i emina su konsultativnog karaktera. Ako se desi, kao što kaže autor pisma, da «pojedini vjerski uposlenici (ili obični muslimani) kažu da je to samo njegovo mišljenje», preuzimaju odgovornost za svoj stav i postupak. Postoje nadležni organi IZ koji prate rad i ponašanje imama i drugih svojih uposlenika. Ostali muslimani postupaju po svojoj savjesti i uvjerenju. Mi ne raspolažemo mehanizmima prisile niti je to predviđeno po ovome pitanju.

Keywords & Tags

Islam, sunnet, hadis, iman, islamska predavanja, islamska civilizacija, islamska kultura, propisi, rukja, ehlu sunnet, salavat, idžtihad, predavanja, Allah, Poslanik, poslanik Muhammed, predaja, enciklopedija hadisa, Buharija, Muslim, Ebu Davud, Ibn Madže, Tirmizi, Darekutni, Nesai, Taberani, Malik, Bezzar, Darimi, Nevevi, Kenan Musić, Šefik Kurdić, Bejheki, muharrem, rebiul evel, rođenje poslanika, hazreti, sahih, hasen, daif, lanac prenosilaca, Ebu Hurejre, kurtubi, hanefijski, mezheb, šafijski, malik, hanbel, mehr, nafaka, farz kifaje, fatima, fetva, fikh, hafiz, halifa, Ebu bekr, Alija, Omer, Ibn Hadžer, hatib, hidžab, hilafet, hudejbija, uhud, hendek, ibadet, ibadije, iblis, ibn Tejmijje, akaid, akida, ahlak, moral, povijest islama, sira, kiraet, tedžvid, dove, mevlud, sedmina, tabut, haram, halal, menhedž, sufije, selefizam, hajz, nifas, istihaza, žena islam, hurije, bedr, bejat, kaba, bejtul mal, abasije, emevije, adl, arefat, mikat, ihram, umra, asgab, džebrail, mikail, munkir, nekir, israfil, sudnji dan, predznaci, daija, vaz, dawa, derviš, mekasid, matudiri, ešarije, medina, mekka, mekasid, mešhur, nesh, metn, ravija, rivajet, mihrab, muhadis, muhkem, murted, mustahredž, mutezile, tabiin, tahavija, taberi, taklid, džihad, talak, razvod, belag, teologija, tesavvuf, tespih, tevhid, kijas, masleha, Ibrahim, Isa, Musa, Tevrat, Indžil, džini, šejtan, iddet,idžaz, temettu, ilham, ilm, kelam, šiije, ismailije, sunije, ehlu, istigfar, tevba, itikaf, kefaret, objava, jasin, ašura, hadisi kudsijj, gajb, kafir, sijase, zamahšeri, adabi, mubarek, islamizam, hatma, Kur'an, tefsir prevod, sura, ajet, harf, tefsir, prevod Kur'ana, Besim Korkut, Ibn Kesir, komentar Kur'ana, tumačenje Kur'ana, Enes Karić, Endelusi, Ibn Džuzejj, vrte tefsira, racionalni tefsir, tradicionalni tefsir, sufijski tefsir, amme džuz, transkripcija, ilmihal, abdest, tejemum, gusul, džunub, namaz, farz, sastavni dijelovi namaza, uvjeti za namaz, sahibi uzur, džemat, mujezin, ezan, ikamet, teravija, teravih, noćni namaz, sabah, podne, ikindija, akšam, jacija, rekat, sedžda, selam, početni tekbir, bajram, kurban bajram, ramazan, napaštanje, fidja, post, iftar, sehur, imsak, sadekatu fitr, vitre, zekat, nijjet, nafile, hutba, hadž, kurban, akika, dženaza, imanski šarti, šehadet, muslimani, kunut dova, zikr, zuhd, nefs, nikah, islamske nauke, Gazali, rječnik, pojmovnik, naklanjavanje, sehvi sedžda, feraiz, nasljedno pravo, sekte, grijeh, grijesi, sadaka, bereket, šerijat, šerijatsko, mubah, mustehab, mukabela, lejletul bedr, lejletul kadr, hidžr, miradž, Allahova imena, Allahova svojstva, ahiret, azab, kabur, mizan, hifz, mesela, Ibn Abbas, vakuf, kader, mushaf, Ebu Hanife, Rumi, iskušenje, Bog, Božije, dunjaluk, skraćivanje namaza, spajanje namaza, kijam, prvi uvjet, kibla, vaktija, din, džennet, džehenem, sifat, Rahman, vadžib, edeb, hadiske predaje, oprost grijeha, Preporod, Glasnik, Novi muallim, vazovi, Sulejman Bugari, Kenan Musić, Ammar bašić, Izet Čamdžić, islamski video, audio predavanja, mekam, tevhid, hikaje, šerijatski brak, šerijatsko vjenčanje

Contact Us

Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina

email: info@islam.ba

Uputstvo

O Platformi