Učenje dove nakon ikameta
PITANJE
Prvi put Vam se javljam s pitanjem. Treba mi razjašnjenje jednog pitanja koje nije komplicirano, ali želim potvrdu svog mišljenja. Budući da imam znanja i iz fikha i hadisa, a volim i tefsir, iz navedenog možete zaključiti da nisam laik u isamskim propisima i praktični sam vjernik srednjeg puta. Naime, pitao me je jedan mladić, koji tek počinje sa namazom, nešto što me je začudilo, a njega zbunilo. U jednom tuzlanskom džematu ljudi uče dovu (dižući ruke) nakon ikameta pa onda prelaze na klanjanje farz namaza. Misleći da se mladić zbunio pitao sam ga da nije pogriješio, da nije riječ o ezanu, na što mi je odgovorio da se radi o ikametu. Pročitavši prvi dio djela Hanefijski fikh, znam da takvo što ne postoji u hanefijskom fikhu, a nigdje još nisam naišao na hadis koji govori o tome da se poslije ikameta uči nešto. Da li je ovdje riječ o još jednoj novotariji ili se nešto takvo praktikuje u nekom drugom mezhebu?
ODGOVOR
Zajedničko učenje dove nakon ikameta, a prije početka namaza nije utemeljena praksa. Imami ne bi trebali samovoljno uvoditi nekakve nove običaje i propise vezane za namaz. Na šta bi ličila naša Zajednica i naši džemati kada bi svaki imam po svom nahođenju uvodio nekakve običaje vezane za namaz u svom džematu. Pogrešno je uvoditi kao stalnu praksu nešto što Poslanik a.s. nije stalno radio i prakticirao prilikom klanjanja namaza. Osnovni princip u ibadetima je slijeđenje Poslanikove prakse, a ne inoviranje. Međutim, iz pitanja se na razaznaje decidno da li je odnosni slučaj stalna praksa u dotičnom džematu, što ne bi bilo utemeljeno, ili je imam u određenom momentu osjetio potrebu da prouči dovu prije stupanja u namaz, ili je možda riječ o džuma namazu, pa se imam oslanja na hadis u kojemu se navodi da za vrijeme džuma namaza ima jedan vakat u kojemu Allah prima dovu..., računajući da bi to moglo biti i vrijeme između ikameta i početnog tekbira. U svakom slučaju smatramo da učenje dove u naznačeno vrijeme ne bi trebala biti stalna praksa.