Namaz kod naroda prije dolaska Muhammeda a.s.
PITANJE
Koliko mi je poznato namaz je propisan na Miradžu, dakle Muhamedu, a.s. i sljedbenicima, međutim nedavno sam čuo vaz u kojem se kaže kako je Isa, a.s. za nekog čovjeka rekao da će umrijeti do ikindija-namaza pa se iznenadio kad ga je ugledao na ikindiji, smrt mu je odgođena sadakom koju je podijelio. Zanima me zašto se spominje ikindija-namaz kad je namaz u današnjoj formi poznat od Miradža.
ODGOVOR
Namaz, zekat, post kao i neki drugi propisi spominju se u Kur'anu i u kontekstu govora o ranijim Božijim poslanicima, što znači da su ti obredi bili propisani i u ranijim Božijim objavama. U suri El-Enbija', 73. ajet, u kontekstu govora o Ibrahimu, Lutu, Ishaku i J'akubu, a.s., Uzvišeni kaže: "I učinismo ih vjerovjesnicima da upućuju prema zapovijedi našoj, i objavismo im da čine dobra djela, i da molitvu obavljaju, i da zekat daju, a samo su se Nama klanjali." Isa, a.s., je po Allahovoj odredbi u bešici izgovorio slijedeće riječi: "Ja sam Allahov rob, meni će On Knjigu dati i vjerovjesnikom me učiniti i učiniće me, gdje god budem, blagoslovljenim, i narediće mi da dok sam živ namaz klanjam i zekat dajem." (Merjem, 30-31) Moguće je da su forme u nekim detaljima bile podudarne, a u drugim različite, kao i u slučaju vremena obavljanja tih obreda, shodno kur'anskom ajetu: "...svima vama smo zakon i pravac propisali..." (El-Maida, 48) Zato Vas ne treba čuditi ako se u nekim predajama govori o ikindiji ili nekom drugom namaskom ili vremenskom terminu. Namaz u nama poznatoj formi propisan je Muhammedu a.s., na Miradžu. Ne vidimo nikakvu kontradikciju između ove i činjenice da je namaz bio propisan i ranijim poslanicima i njihovim narodima u, za njihovo vrijeme i okolnosti, odgovarajućoj formi i vremenu.