Kašnjenje na džumu

PITANJE

Imam pitanje u vezi s propisom o kašnjenju na džuma-namaz. Kao što nam je poznato onaj koji zakasni na hutbu, tj. onaj koji propusti farz džume namaza, isti mu je neispravan. Zanima me do kog momenta i dijela hutbe dotični muktedija može okasniti, a da mu džuma-namaz pritom bude ispravan? Naprimjer, onaj koji dođe pred sami kraj drugog dijela hutbe i nije čuo njenu poruku, odnosno predavanje hatiba, da li je takav propustio džuma-namaz ili mu je isti ispravan?

ODGOVOR

Kazivanje hutbe je jedan od uvjeta ispravnosti džuma-namaza, što znači da nema džuma-namaza bez hutbe, ali to ne znači da onaj ko je zakasnio na hutbu, a stigao na ostale dijelove džuma-namaza, nije stigao na džuma-namaz.

Prema propisima hanefijske pravne škole ko prispije u trenutku kada je imam na sjedenju prije predaje selama, računat će se da je stigao na džuma-namaz, a dopunit će namaz (tj. dva rekata farza) kada imam preda selam. (Više v.: A. Tuhmaz, Hanefijski fikh 1/395.)

Ovaj fikhski propis pojašnjava da onaj ko je stigao makar i na dio farza džuma-namaza računa se da je (u fikhskom/formalnom smislu) stigao na džuma-namaz i nema obavezu da klanja podne namaz, ali se podrazumijeva da njegova nagrada nije identična nagradi onog ko je slušao hutbu i klanjao cijeli farz džuma-namaza. Drugim riječima, da li će i u kojoj vrijednosti njegova džuma biti primljena, to je drugo pitanje.

Činjenica da se prispjeće na dio farza džuma-namaza računa kao prispjeće na džuma-namaz ne može i ne smije biti opravdanje za kašnjenje na džuma-namaz, jer Uzvišeni Allah je naredio da se petkom požuri (u džamiju) radi obavljanja džuma-namaza i da se kupoprodaja ostavi, a analogno tome i drugi poslovi, u vremenu trajnja džuma-namaza. U suri Džuma se kaže: O vjernici, kada se u petak na molitvu pozovete, kupoprodaju ostavite i pođite da namaz obavite; to vam je bolje, neka znate! (Džuma, 9.)