Djeca u džematu: Saffovi i predvođenje
PITANJE
1. Da li maloljetna djeca, recimo do 13 godina, mogu stajati u safu sa odraslima, i da li se njihovo stajanje sa odraslima smatra prekidanjem safa? 2. Da li djeca u istoj dobi mogu predvoditi farz namaz odraslim muškarcima?
ODGOVOR
1. Period od sedme godine djeteta do njegova punoljetstva u šerijatskom pravu se naziva period razboritosti (temjīz), zbog toga što dijete u toj fazi svoga razvoja počinje razlikovati šta je dobro a šta nije, šta se smije činiti a šta ne smije, šta je korisno a šta štetno.
U tom periodu ono ima status razumnog djeteta (sagir mumejjiz – ako je dijete doista razumno).
Fizičko punoljetstvo (bulug) kod muškaraca nastupa s pojavom prve polucije, a kod žena s pojavom prve menstruacije. Vrijeme pojave ovih znakova razlikuje se od osobe do osobe. Ukoliko se ne pojave do petnaest godina života, s navršenih petnaest godina osoba se smatra šerijatski punoljetnom u smislu obaveznosti izvršavanja vjerskih dužnosti (namaza, posta, zekata itd.).
Djeca u periodu razboritosti nisu obavezna izvršavati vjerske dužnosti, ali ako ispravno izvrše ibadete (namaz, post i sl.) bit će im kod Allaha, dž.š., primljeni.
Dijete u periodu razboritosti (sedam i više godina), ukoliko klanja namaz u džematu, njegovo stajanje u safu sa odraslima neće se smatrati prekidom safa. Ako namazu u džematu prisustvuje više djece, formirat će saf iza odraslih osoba. Djecu koja su sklona pokazivanju nemira u namazu, bolje je razdvojiti i uvrstiti u saf sa odraslima.
2. Zbog dvojbe o ispunjavanju uvjeta fizičke punodobnosti (bulug), dijete od trinaest godina ne bi trebalo predvoditi džemat u farz namazu, budući da je moguće da to za njega bude nafila, a osoba koja klanja nafilu ne može predvoditi džemat u farz namazu.