Kupovina kuće na kredit

PITANJE

Molimo da razjasnite pitanje kupovine kuće u Švicarskoj na kredit, odnosno pod hipoteku, budući da to rade i neki imami s čime se ja ne slažem.

ODGOVOR

O navedenom pitanju teško je dati kratak odgovor sa da ili ne budući da se radi o složenom pitanju koje se može posmatrati sa više aspekata. Otuda proističu različiti stavovi savremenih islamskih pravnika o kupovini stana ili kuće putem kamatnih pozajmica. O ovom pitanju je raspravljalo i Evropsko vijeće za fetve i istraživanja, te je nakon iscrpnih rasprava donijelo odluku (broj 2/4, Fetve Evropskog vijeća za fetve i istraživanja, str. 177-185) koja na svoj način odražava dileme muslimana na Zapadu, ali i islamskih pravnih eksperata o ovoj vrsti i načinu poslovanja. Navedena fetva daje jasne smjernice o tome kako da se musliman pravilno postavi i koje korake da poduzme ako dođe u situaciju da mu je neophodno posegnuti za navedenim mehanizmom finansiranja. Smatram korisnim i dovoljnim da ovom prilikom rezimiran fetvu Evropskog vijeća za fetve (koju čitaoci mogu pročitati u integralnom obliku u knjizi Fetve Evropskog vijeća za fetve koja je nedavno prevedena na bosanski jezik) o navedenom pitanju koje je važno ne samo za muslimane na Zapadu već i za muslimane u našoj državi. U fetvi se navodi da Vijeće potvrđuje konsenzus ummeta u pogledu zabranjenosti kamate, kao i to da je ona jedan od smrtnih grijeha te da spada u velike grijehe kojima se objavljuje rat protiv Allaha, dž. š., i Njegovog Poslanika, a.s. Vijeće, također, podržava stav akademija islamskog prava da su bankovne kamate zabranjene. Vijeće poziva muslimane na Zapadu da ulože maksimalan trud u iznalaženju šerijatski dozvoljenih alternativnih rješenja u kojima nema sumnje, poput murabeha – kupoprodaje koju koriste islamske banke, zatim osnivanja islamskih firmi koje će muslimanima graditi stanove pod povoljnim uvjetima i sl. Muslimani na Zapadu trebaju pregovarati sa evropskim bankama da daju spomenutoj transakciji šerijatski prihvatljivu formu, poput prodaje na rate u kojoj se cijena povećava shodno dužini roka plaćanja. Ukoliko sve ovo nije ostvarivo, Vijeće, u svjetlu načela i dokaza Šerijata, smatra da nema smetnje da musliman uzme uobičajeni kamatni zajam radi kupovine stana ili kuće koja mu je neophodna za stanovanje. To sve pod uvjetom da nema drugi stan ili kuću koja zadovoljava njegove potrebe i da nema dovoljno imovine za kupovinu stana na drugi način. Isti propis važi i za kupovinu prostorija za potrebe džamije, mesdžida, islamskog centra i sl. Glavni oslonac za ovaj svoj stav Vijeće je pronašlo u poznatom fikhskom pravilu da nužda zakon mijenja, koje je inače predmet saglasnosti među islamskom ulemom, a preuzeto je iz više kuranskih ajeta. Osiguranje doma je, bez sumnje, nužna potreba muslimana i muslimanske porodice. Uz ovo pravilo uvijek ide i drugo pravilo koje ga nadopunjuje, a glasi da stanje nužnosti ima svoje granice. Zato nije dozvoljeno na ovaj način kupovati stanove i kuće u komercijalne svrhe (radi iznajmljivanja, ubiranja rente, preprodaje i sl.). Drugi oslonac Vijeće je pronašlo u stavu Ebe Hanife kao i nekih drugih islamskih pravnika o kamatnim transakcijama sa nemuslimanima u neislamskim zemljama. Tumačenje i obrazloženje koje je dalo Evropsko vijeće za fetve i istraživanja o nevedenom pitanju prihvatam kao svoje.