Zaključavanje džamija
PITANJE
Mašić Murata Omer iz Bihaća poslao nam je poduže pismo u kojem objašnjava svoj problem, koji je na svoj način specifičan, ali i paradigmatičan, te ga stoga i navodimo u ovoj rubrici sa željom da ukažemo na neke propuste u našim džematima koji remete međuljudske odnose. Naime, kako tvrdi navedeni džematlija, mjesni imam i džematski odbor su zaključali džamiju poslije klanjanja džume namaza i na taj način spriječili vjernike koji su došli klanjati dženazu namaz i ispratiti na ahiret njegovog oca. Omer postavlja pitanje: Ima li iko mandat u Islamskoj zajednici u BiH ili: Ima li iko ovlaštenje utemeljeno na Ustavu IZ BiH da zaključava džamiju i da zabranjuje pristup i klanjanje redovne ikindije namaza za više od stotinu ljudi koji su došli da isprate rahmetli Murata Mašića?
ODGOVOR
Kako ne poznajem Omera niti mjesnog imama, niti sve detalje vezane za navedeni slučaj, odgovorit ću načelno na postavljeno pitanje. Ovaj slučaj je paradigmatičan iz razloga što nam ukazuje na štetne posljedice koje nastaju usljed nepoštivanja procedure i pravila rada džemata. Jedinstvo džemata i dobri međuljudski odnosi moraju biti iznad pojedinačnih kaprica i nezadovoljstava. Sticajem okolnosti čuo sam da se navedeni džematlija iščlanio iz džemata u kojemu je trebala biti klanjanja dženaza i ikindija namaz i učlanio se u drugi džemat te da je dženazu trebao predvoditi imam iz drugog džemata bez saglasnosti mjesnog imama. Takav postupak je izazvao reakciju druge strane i nastao je problem i došlo je do poremećaja međuljudskih odnosa. Osnovno je pravilo i praksa da se članarina plaća u džematu u kojemu se živi i da dženazu klanja mjesni imam. Izuzetno, uz obostrano zadovoljstvo i razumijevanje, navedena pitanja se mogu i drugačije riješiti. Na pitanje Mašića Omera može se odgovoriti i potvrdno i odrično. Ako je u pitanju normalna situacija niko nema pravo spriječiti muslimana da klanja namaz u džamiji. Uzvišeni Allah u Kur'anu kaže: Ima li većeg nasilnika od onoga koji brani da se u Allahovim hramovima ime Njegovo spominje... (Al-Baqara, 114) Vidje li ti onoga koji brani robu da molitvu obavi? (Al-'Alaq, 9. - 10) Međutim, ako neko ima namjeru unijeti nered i smutnju u džemat, obaveza je spriječiti to na adekvatan i primjeren način, pa i po cijenu zatvaranja džamije, jer je Resulullah, a.s., naredio da se sruši jedna džamija u Medini koja je napravljena s ciljem da se unese nered, smutnja i pometnja u redove muslimana, tzv. slučaj mesdžidu dirar. Sve džematlije, a posebno imami, moraju voditi računa o redu, proceduri i pravilima ponašanja u džematu, jer je to bitna pretpostavka očuvanja dobrih međuljudskih odnosa i napretka zajednice i džemata.