Vjenčanje bez dozvole imama
PITANJE
Da li u jednom džematu, mimo imama, neko može da šerijatski vjenča bračni par bez dozvole imama tog džemata? Napominjem ta osoba koja vjenčava bračne parove je hanefijskog mezheba i nema završenu medresu.
ODGOVOR
Prema propisu u Islamskoj zajednici u Bosni i Hercegovini, jedino su imami matičari ovlašteni da obavljaju šerijatska vjenčanja. Ovu nadležnost (ihtisas) dužni su poštovati svi muslimani članovi IZ. Uzvišeni Allah u Kuranu kaže: "O vjernici, pokoravajte se Allahu, Njegovom poslaniku i predstavnicima vašim (ulul-emri minkum)!" Islamska zajednica, koja upravlja islamskim poslovima kod nas, sa svojim organima i strukturom, uključujući i imame koji predvode džemate, predstavljaju "ulul-emr", tj. predstavnike muslimana kojima su dužni iskazivati poštovanje i poslušnost u onome što nije grijeh, odnosno u svemu onome što nije u suprotnosti sa propisima islama. Zajednica je ovlastila određene imame da obavljaju čin šerijatskog vjenčanja i to bi svi vjernici trebali poštovati i tu odredbu primjenjivati. Islam uči vjernike redu i disciplini putem svih svojih propisa, počevši od čistoće (taharet), pa do propisa o imametu, iftau, kadau itd. Nažalost, ima pojedinaca koji preferiraju anarhiju, nered, nedisciplinu, ne vodeći račina o posljedicama svojih djela i postupaka, poput dotične osobe koja samovoljno preuzima ingerencije imama i vrši "vjenčanja", vjerovatno bez prethodnog vjenčanja pred matičarem. U jednom takvom običajnom braku žena je potpuno pravno nezaštićena. Često se dešava da oni koji se kunu u Šerijat i traže samo šerijatsko vjenčanje, bez valjanog poznavanja šerijatskih propisa o braku, na najgrublji način krše šerijatske bračne propise, vrše nasilje u porodici, ne vode računa o svojim obavezama...Bilo je slučajeva da nam se obrate osobe, posebno žene, sa molbom da riješimo njihove brakorazvodne situacije, nakon što su se upustile u tzv. običajno sklapanje braka, bez prethodnog vjenčanja pred matičarem. Praktično, upadale su u nerazrješive situacije, posebno kada muž ne želi razvod tako sklopljenog braka, ili kada je duže vremena odsutan, ili se ne javlja i sl. Sudskim putem nije moguće ostvariti razvod, zato što nije sklopljen sukladno pozitivnim zakonskim propisima, a imam nema ovlaštenja (od Zajednice, jer nije u skladu sa zakonom) da donosi odluku o razvodu braka supstituirajući ulogu suda. Tako se dolazi do veoma teške i gotovo bezizlazne situacije. Onaj ko uzrokuje takvu situaciju, ili doprinese da do nje dođe, snosi veliku odgovornost za širenje nereda i nesigurnosti među muslimanima. Zato upozoravamo muslimane, posebno omladinu koja je pred odlukom o stupanju u brak, da se drže propisa i procedure sklapanja braka koji važe u Islamskoj zajednici i da se ne povode za samozvanim "pomagačima", "prijateljima" i kojekakvim avanturistima.