Prodaja vjerske literature pravnim subjektima koji posluju zabranjenim stvarima
PITANJE
S obzirom da se u mom mjestu gradi nova džamija i da sam dio tima ljudi koji učestvuju u organizaciju gradnje džamije i sakupljanja sredstava, došli smo, između ostalog, i na ideju štampanja i prodaje kalendara u cilju sakupljanja novca. Kalendari bi se prodavali u krugu sadašnje džamije i bili bi u određenoj količini raspoređeni u jedan broj prodavnica i ugostiteljskih objekata. Motivi na kalendaru su novi izgled džamije i klanjačkog prostora. Međutim, došli smo u konflikt u vezi jednog pitanja, a to je: da li je dozvoljena prodaja tih kalendara u objektima gdje se prodaje i poslužuje alkohol? Molim vas za jasan odgovor u vezi ovoga, jer su mišljenja ljudi i dvojice imama iz našeg mjesta podjeljenja.
ODGOVOR
To pitanje se može posmatrati dvojako: sa aspekta pozitivnog i negativnog efekta. Pozitivno je to što takav kalendar u jednom takvom ugostiteljskom objektu može unijeti iskru svjetlosti u srca posjetilaca, griješnika, može ih potaći na dobročinstvo, da učine i neko dobro djelo koje će im biti od koristi, da pomognu izgradnju džamije, da ih podsjeti na džamiju i njene vrijednosti, možda ih odvratiti od loših djela, konzumiranja alkohola, i sl. To se, drugim riječima kazano, može posmatrati i kao jedan vid daveta (islamskog poziva u dobro) u tim mjestima, što nije zabranjeno, već naprotiv, poželjno. Poticati griješnike na dobročinstvo je dobro djelo i ne može biti loše. S druge strane, na to pitanje se može gledati i sa stanovišta negativnih posljedica, kao npr. da posjetioci takvih mjesta i korisnici haram usluga steknu utisak da su amnestirani od grijeha, da i u takvim mjestima mogu činiti dobra djela, tj. da se na taj način relativizira sve ono što u vjerskom smislu znači jedan takav objekat u kome se čini haram, da Islamska zajednice takve objekte tretira, u izvjesnom smislu, afirmativno kao i druge privredne subjekte, jer u njima ostvaruje neke svoje interese. Vjerovatno će uvijek postojati oprečni stavovi o tom postupku. Zato nije čudo da i spomenuta dvojica imama imaju podijeljeno mišljenje o tome. Moralna dilema postoji. Mišljenja smo da ako se radi o birtijama i gostionicama u kojima se isključivo toči alkohol, u njima ne treba prodavati kalendare za potrebe izgradnje džamije. Ukoliko se radi o prodavnicama mješovite robe, gdje se, osim dozvoljene robe nudi i ona koja nije dozvoljena, ili restoranima koji nude mnoge dozvoljene usluge, ali i neke koje nisu dozvoljene, poput serviranja alkohola, smatramo da nema šerijatske zapreke da se u njima prodaju takvi kalendari.