Primanje donacije od osobe koja je stiče na nedozvoljen način

PITANJE

Pročitao sam odgovor na pitanje o nedozvoljnim donacijama koji se nalazi na Rijesetovoj stranici. Međutim, naš džemat se našao u situaciji da primi donaciju od osobe koja stiče novac na haram način putem proricanja sudbine. U trenutku primanja donacije nismo znali za to. Međutim, interesuje me da li je to dozvoljeno primiti i kako se postaviti u budućnosti i za šta se sve taj novac može koristiti (izgradnju džamije, aktivnosti ili nema neke zabrane)? Okolnosti su takve da nismo sigurni da li su sve pare stečene na haram način i ne želimo da se petljamo u tuđe živote, ali sigurno izaziva veliku dozu nervoze sa naše strane. Da li je dozvoljeno primiti donaciju ako 100% znamo da su haram pare, ili ako neko takav ima više izvora finansiranja, a jedan je na haram način ili neko mora reći na koji je način stekao pare prije nego se odbije? Npr. vlasnici kafana kojima je to jedini izvor finansiranja i gdje je jasno da su pare stečene na pijankama i ostalim haram stvarima. Gdje je ta linija koju ne bi trebali prelaziti?

ODGOVOR

Jedan od zadataka Islamske zajednice i njenih institucija i organa, posebno imama, jeste savjetovanje i podučavanje muslimana da imovinu stiču na halal način i da je troše u halal svrhe. Međutim, kao što znamo mnogi ljudi se ne pridržavaju tih preporuka i savjeta, već griješe bilo u načinu sticanja ili u načinu trošenja imovine, ili i u jednom i u drugom postupku. To što je neko pogriješio pa stekao imovinu na haram način, ne znači da mora pogriješiti i u načinu trošenja te imovine, tj. da je potroši u haram svrhe. Manje je zlo počiniti jedan nego dva grijeha. Načelno, primaoci donacije nisu i ne trebaju biti istražitelji koji ispituju kako je i odakle neko stekao novac. Oni nisu odgovorni za način sticanja imovine bilo kojeg lica. Svako odgovara za svoje postupke i način sticanja i trošenja imovine. Vlasnici kafana ne stiču imovinu samo prodajom alkohola, već i hrane, sokova, kahve i sl. Prema tome, i njihova zarada, unatoč činjenici da se bave i šerijatski zabranjenim poslom (prodaja alkohola), nije rezultat prodaje samo zabranjenih stvari, već i onih dozvoljenih, pa nema smetnje primiti od takvih osoba donaciju za neki koristan posao, osim ako bi takva osoba željela preko te donacije promovirati sebe i svoju djelatnost. Jedan od načina oslobađanja od novca stečenog haram poslovanjem (ne i od grijeha zbog šerijatski zabranjenog poslovanja, za to je potrebna teoba, što spada u domen odnosa čovjeka prema Stvoritelju) jeste da se donira u dobrotvorne i humanitarne svrhe, bez nekog posebnog ograničenja u pogledu svrhe trošenja. Ali, ako bi neko prilikom davanja donacije izričito kazao da je tu imovinu stekao na haram i nezakonit način, poput nelegalne trgovine opojnim sredstvima, prostitucije i sl., u tom slučaju takvu donaciju džemat treba odbiti i usmjeriti dotičnu osobu da sredstva daruje siromasima bez objašnjenja o načinu sticanja. Bitno je da takva osoba shvati da oslobađanje od takve imovine doniranjem u dobrotvorne svrhe ne može iskoristiti u reklamne svrhe, jer bi to bila nova zloupotreba, a ne valjan način oslobađanja od haram imovine.