Dileme oko imama za džumu
PITANJE
Kod nas se desi da imam ne može da predvodi džumu-namaz, zato što je odsutan. Potrebna nam je osoba koja će ga taj petak mijenjati. U džematu nemamo baš neke suglasnosti. Jedni kažu da to treba/može biti jedna pobožna i učena osoba iz našeg džemata. Drugi opet tvrde da ne može tek tako neko klanjati džumu-namaz i držati hutbu bez dozvole Rijaseta BiH. Uprkos tome što imamo u džematu osobe koje bi mogle da predvode džumu-namaz i drže poučnu hutbu, dovode se Turci iz jednog džemata u blizini. Važno je napomenuti da ponekad dolazi njihov efendija a nekada pošalju nam učenika iz njihove škole. Također, važno je napomenuti da to nije medresa, nego je to vanredna škola koju pohađaju djeca i uče o islamu.
Kada dođe ta zamjena, hutbe i nema. Samo se prouči dova ili slučajno da se kaže nešto na njemačkom jeziku. I tu je problem: te osobe pričaju jako loše njemački jezik, tako da ih čak oni koji pričaju perfektno njemački teško razumiju. A većina džematlija, također, loše vlada njemačkim jezikom, tako da oni vjerovatno ne razumiju ništa ukoliko zamjena imama (Turčin) na njemačkom jeziku kaže. Čak i oni ne bi smijeli predvoditi džumu namaz i držati hutbu (po mišljenju onih koji su uporni u tome da treba dozvola"), jer nije mi poznato da oni (Turci koji dolaze) imaju neku dozvolu" Rijaseta BiH.
Ja lično ne vidim nikakvu pepreku da neki od naših džematlija predvodi džumu-namaz i održi hutbu, u slučaju da je naš stalni efendija odsutan npr. zbog bolesti ili smrtnih slučajeva u porodici.
Također, poznato je da se u Austriji ne nalazi toliko efendija da mi možemo tražiti da se zamijeni stalni efendija. Bosanski džemati su rijetki u Austriji. Ima svega 26 džemata u čitavoj Austriji - koji su po stotinjak kilometara odaljeni jedan od drugog. U našem gradu konkretno ne postoji drugi bosanski džemat.
ODGOVOR
Ukoliko je odsutan stalni imam zbog nekog razloga, on treba odrediti ko će ga mijenjati na džumi i drugim vaktovima, a ne prepustiti to džematlijama. Ovlašteni imam može ovlastiti drugog imama, koji je osposobljen za imamsko-hatibsku službu, da ga mijenja u slučaju odsustva. To ne može biti bilo koji pojedinac. Ispravnost džume je vezana za njeno valjano predvođenje od strane imama.
Budući da je tu riječ o organizaciono-administrativnom i vjersko-prosvjetnom pitanju, preporučujemo Vam da ga riješite u saradnji s imamom vašega džemata, odgovornim tijelom važeće Islamske zajednice kojoj pripadate (koliko nam je poznato u Austriji djeluju naše dvije od Rijaseta priznate zajednice), te Uredom za bošnjačku dijasporu u Sarajevu.