Nijet kod sadake

PITANJE

Da li je obavezan nijet kada se udjeljuje sadaka?

ODGOVOR

Većina islamskih pravnika smatra da kod udjeljivanja sadake osoba treba imati ispravan nijet (namjeru), kako bi zaslužila Allahovu nagradu, jer udjeljivanje sadake spada u dobročino djelo (kurba), kod kojeg se za valjanost uvjetuje postojanje namjere (nijeta). Dokaz za ovakav stav su riječi Allahova Poslanika, a.s.: Doista se djela vrednuju prema namjerama. (Muttefekun 'alejh)

Hanefijski učenjak Ibn Abidin pravi razliku između triju termina, koji su kod drugih islamskih pravnika gotovo sinonimni, a to su: pokornost (ṭā'at), dobročino djelo (kurba) i obred ('ibādet). Po njemu, pokornost je postupak za koji se dobiva nagrada, bez obzira na to da li se imala namjera (nijet) i bez obzira na to da li se spoznao Onaj u ime Koga se nešto čini. Dobročino djelo (kurba) jeste djelo za koje se dobiva nagrada nakon što se spozna u ime koga se ono čini i nije uvjet postojanje nijeta (namjere), a obred ('ibādet) jesu postupci za koje se dobiva nagrada uz postojanje namjere (nijeta). (Više v.: Ibn Abidin, Reddul-muhtar, 1/106)

Shodno tome, pod pokornost (ṭā'at), kod koje se ne uvjetuje postojanje namjere (nijeta) za sticanje nagrade, ubrajaju se postupci i djela kojima se ispunjavaju potrebe ljudi i olakšava njihova svakodnevnica, a na njihovo vršenje čovjeka podstiču njegovi moralni kvaliteti ili lijepe navike. U ovu vrstu postupaka spada i sadaka, jer se njome olakšava život siromaha. O postojanju ove vrste pokornosti govori hadis koji bilježe Et-Tirmizi, Ibn Madže i Ahmed od Džabira, r.a., u kojem je Allahov Poslanik, a.s., rekao: Allah je oprostio čovjeku koji je bio prije vas. Bio je lahak pri prodaji, i lahak pri kupovini i lahak kada bi tražio povrat (naplatu) duga.