Ispravnost hatme ako nije proučen cijeli Kur'an
PITANJE
Molim vas možete li mi pojasniti ovo moje pitanje. Moje dijete pohađa mektebsku nastavu subotom i nedjeljom, u inostranstvu smo i to nam je jako bitno za djecu. Moje pitanje glasi: da li je moguće učestvovati i završiti hatmu ako nije proučen cijeli Kuran? Naime, radi se o djevojci koja ne pohađa mektebsku nastavu, ali na inicijativu njene majke želi da učestvuje na Hatmi. Da li je nama ostalim roditeljima haram da se pobunimo za to u interesu naše djece, ili da to podržimo? Još nešto me interesuje, da li se prave velike svečanosti od strane džemata po završetku hatma-dove?
ODGOVOR
To pitanje, posebno u dijaspori, treba sagledavati u interesu djece i džemata, uzevši u obzir sve okolnosti i prilike koje okružuju djelovanje džemata u dijaspori, psiho-socijalni status i okolnosti koje okružuju dijete, porodicu, džemat i dr. Zato takve slučajeve treba posmatrati u širem kontekstu, a ne preusko i strogo normativno. To pitanje obično uređuju džemati u dijaspori na temelju svojih potreba i normativa, tako da nemamo općih pravila koja neizostavno važe u svakom slučaju i za sve osobe, u smislu učešća konkretne osobe u svečanosti hatme koja se priređuje nakon proučenog Kurana. Uobičajeno je i načelno ispravno da svečanosti hatme pristupe polaznici mekteba koji su proučili cijeli Kuran. Ponekad se, u posebnim slučajevima, može odstupiti od tog principa. U nekim mjestima se hatmom naziva svečanost na kraju mektebske godine u kojoj učestuju svi polaznici mekteba bez obzira da li učili u Kuranu ili ne. Nema ništa spornog u tome. Imam je taj koji ocjenjuje svaki konkretni slučaj i postupa po svojoj procjeni, vodeći računa o interesu odnosnog djeteta kao i ostale djece koja redovno dolaze na mektebsku nastavu. Imam i džematski odbor priređuju svečanost povodom završetka hatmi i procjenjuju opseg i karakter svečanosti sukladno svojim mogućnostima, ako to nije riješeno nekim pravilnikom na nivou mešihata ili medžlisa - džemata.