Ubijanje pasa lutalica

PITANJE

Naime, nedavno je u Travniku poginula 16-godišnja učenica tako što je bježeći od pasa lutalica natrčala na automobil i nastradala. Upravo o tom problemu pasa lutalica kojih su puni naši gradovi namjeravam pisati za Preporod. Veliki problem je uklanjanje tih pasa sa ulica. Prema zakonu koji su usvojili nasi zakonodavci psi lutalice se ne mogu ubijati, kao što je doskora bila praksa, a, s druge strane, nema ni dovoljno tzv. azila za te pse lutalice. Nema ih jer, kako je nedavno pisano u medijima, mjesečno za jednog psa lutalicu trebalo bi izdvajati oko 100 maraka. Dakle, interesuje me kakav je stav islama kada je riječ o ubijanju zivotinja općenito ( u konkretnom slučaju pasa) kada iste te životinje čine štetu? Prema sadašnjoj situaciji, kada vlast nema para za penzionere, za demobilisane borce, za izgradnju puteva i za mnoge druge stvari, morali bi se izdvajati silni novci za pse lutalice. Da li je u ovakvim situacijama dozvoljeno njihovo ubijanje?

S obzirom na to da se posljednjih dana u BiH vodi velika debata oko nadolazećih izmjena Zakona o zaštiti i dobrobiti životinja, prema kojem će biti dozvoljeno uspavljivanje napuštenih životinja nakon 15 dana provedenih u azilu, interesuje me zvaničan stav Islamske zajednice tj. Islama po tom pitanju? U razgovoru sa mnogim muslimanima primjećujem da se dosta njih ima mišljenje kako se ove izmjene Zakona trebaju implementirati i vode se primjerom poslanika Muhammeda s.a.v.s. koji je za vrijeme epidemije bjesnila naredio da se pobiju psi u Mekki. Iako to nije nigdje precizirano, ja mogu samo da pretpostavim, poznajući život poslanika Muhammeda a.s. i njegov odnos prema drugim stvarima, da je ovo ubijanje izvedeno na najhumaniji mogući način koji je bio dostupan njima u 6. vijeku. Da li se samo radilo o bijesnim psima ili i zdravim nisam mogla pronaći precizno, ali jesam pronašla hadis koji kaže da se psi od sad više ne ubijaju (osim crnih sa dvije bijele tačke na glavi), pa polazim od pretpostavke da nakon što su iskorijenili problem bjesnila, Poslanik s.a.v.s. je naredio da se zaustavi sa ubijanjem pasa. S obzirom da je BiH siromašna zemlja i sklona korupciji mi već možemo pretpostaviti kako će se ovo uspavljivanje pasa provoditi. Pare će se preusmjeravati na druge stvari, a psi će biti ubijani najmučkijim, najbolnijim i najjeftinijim metodama, kao što se već počelo s tim u Rumuniji, koja je nedavno također izglasala ovaj zakon. Neke organizacije već javno pozivaju ljude da se priključe u istrebljenje pasa lutalica sami, te time olakšaju budžet državi koja onda neće morati plaćati uspavljivanje pasa. Dakle, već znamo da se na pozivanje u istrebljenje podrazumijevaju metode premlaćivanja na smrt, trovanje, polijevanje kiselinom i druge metode za usmrćivanje dostupne prosječnom građaninu. Kakav je zvaničan stav Islamske zajednice po ovom pitanju? Da li treba dopustiti da se izmjene Zakona sprovedu u djelo ili se ipak problem napuštenih pasa treba rješavati humanijim metodama navedenim u trenutnom Zakonu o zaštiti i dobrobiti životinja, koji se zapravo uopšte i ne provodi? Dakle, da li treba pobiti pse ili njihovu populaciju regulisati sterilisanjem i adekvatnim kažnjavanjem ljudi za napuštanje životinje? Također me zanima, obzirom da bi nakon implementacije ovog zakona, počelo se masovnim pokoljem pasa lutalica od isfrustriranih građana, širiti će se negativna slika o BiH po svijetu, jer ove slike pokolja će neminovno završiti na internetu. Naravno, vlastodršci o tome ne razmišljaju, a da li će Islamska zajednica uraditi nešto po tom pitanju da spriječi da se širi ova slika o evropskoj zemlji koja je većinom muslimanska, pa time i eventualno negativna slika Islama?

S obzirom na aktuelnu situaciju u našoj državi kada su u pitanju psi lutalice, koji su nerijetko vrlo opasni, zanima me šerijatski stav u vezi eutanazije istih, uzev u obzir stanje u državi?

Mnoga sela i gradovi u BiH imaju problem sa psima lutalicama. Postoji opasnost da napadaju ljude, pogotovo djecu. Da li je dozvoljeno izvršiti eutanaziju ili likvidiranje pasa lutalica od strane lovačkih udruženja?

ODGOVOR

Problem pasa lutalica je općeg karaktera i ne mogu ga rješavati pojedinci, ali mogu vršiti pritisak na vlasti da ga sistematski riješe. Za eskaliranje ovog problema kriva je vlast, koja je donijela zakon, a da ne postoje pretpostavke za njegovo provođenje (postojanje azila za pse lutalice i sl.), pa na tu vlast treba vršiti pritisak da taj problem i riješi, uključujući i tužbe protiv nadležnih u slučaju napada tih životinja na ljude i njihovu imovinu. Nemoralno je primjenjivati zakon koji šteti ljudima i društvu u cjelini. Upitna je i moralna opravdanost trošenja ogromnih novaca za pse i kućne ljubimce općenito u situaciji kada imamo mnogo ljudi koji nemaju osnovna sredstva za život ili umiru od gladi. To su neki od paradoksa savremene civilizacije. Kada je riječ o stavu islamu prema ovom problemu, on je jasan. Dozvoljeno je ubiti životinju koja predstavlja stvarnu opasnost po život i zdravlje čovjeka. Međutim, ne možemo se ponašati kao da zakon koji reguliše to pitanje nije donešen. On je tu i valja ga se pridržavati uz stalni zahtjev vlastima da se taj problem na adekvatan način riješi

Islamska zajednica nije zauzela zvaničan stav o ovom pitanju, niti je neophodno da to uradi, budući da je rješavanje tog problema u nadležnosti odgovarajućih nivoa vlasti. Vlasti kod nas ne primjenjuju šerijatske propise, u ovom ili nekom drugom pitanju, pa prema tome stav IZ njihovu nakanu neće promijeniti. Općenito, islam nalaže da se prema životinjama postupa humano i s dužnom pažnjom kao prema Božijim stvorenjima o čijoj dobrobiti trebamo voditi računa, ali ne na štetu ljudi. Dobrobit ljudi je ispred dobrobiti životinja, a najbolje rješenje bi bilo uskladiti te dvije dobrobiti. Bojimo se da neke organizacije, umjesto fokusiranja na rješavanju problema pasa lutalica, žele profitirati na tom problemu.

To pitanje se ne rješava individualnim odlukama ni fetvama već odgovarajućim zakonom ili zakonskim amandmanima i odlukama nadležnih vlasti, koje su dužne voditi računa o zaštiti interesa društva. Ukoliko nadležne vlasti zaključe da je u postojećim okolnostima, radi zaštite zdravlja ljudi i interesa društva, eutanazija pasa lutalica neophodna mjera, iz preventivnih ili nekih drugih opravdanih razloga, onda je ona moralno opravdana. Ako se problem može riješiti drugim, blažim mjerama (azil, sterilizacija i sl.), onda je preče tako postupiti. Vlast i društvo su dužni zaštiti svoje članove od potencijalne opasnosti. U svakom slučaju, odgovornost je na vlastima koje su dužne iznaći rješenje ovog urgentnog problema i pritisak javnog mijenja treba usmjeriti prema njima.

Postoji Zakon o zaštiti i dobrobiti životinja koji štiti pse lutalice i druge životinje, pa bi akcija lovačkih udruženja bila protuzakonita. Međutim, u nuždi, ako je ugrožena sigurnost i zdravlje ljudi, posebno djece, dozvoljeno je braniti se pa i na spomenuti način. U svakom slučaju, građani trebaju izvršiti pritisak na vlast da taj problem riješi u interesu društva.