Stidni dijelovi tijela
PITANJE
Koja su stidna mjesta kod muškarca, a koja kod žene i koliki je prekršaj ukoliko se ne poštuje ta Allahova odredba?
Koje dijelove tijela muškarac ne smije ni pred kim pokazivati tj. koje dijelove treba da pokriva odjeća?
U ranijim odgovorima ste naglasili da su stidna mjesta muškaraca sve od pupka do koljena, pretpostavljam da se ova odredba bazira na hadisu. Nedavno sam pročitao da ima nekih muslimana koji tvrde da je spomenuti hadis "slab", i da ima hadisa koji tvrde da je Muhamed, s.a.v.s., jahao sa otkrivenim dijelom iznad koljena. Ne dovodeći u pitanje Vaše znanje, da li bi mogli citirati spomenuti hadis koji propisuje stidna mjesta i dati vlastito mišljenje o navedenom? Također me zanima da li to obuhvaća i samo koljeno i pupak ili ono između njih? Kao što znate većina muslimana iz BiH često idu na ljetovanja, što u susjednu Hrvatsku, što u Tunis, Tursku, Egipat. U tim slučajevima se pretežno na plažama kupa u kupaćim šorcevima i kupaćim kostimima, odnosno bikinijama. Da li je to dozvoljeno, i ako nije, da li to znači da muslimani ne smiju da idu "na more" kako je to jako proširen običaj? Obzirom da je jako uobičajno, šta Vi kažete na to sve? Od koga sve muškarac mora skrivati svoj lakši avret, tj ono što ne obuhvata intimna mjesta, i da li je dozvoljeno to otkriti pred drugim muškarcima, recimo u šorcu?Pitanje o stidnim mjestima sam postavio jer je jedan moj prijatelj, čitajući u Preporodu o sportskim susretima imama, primjetio kako su šorcevi kod imama koji su igrali fudbal iznad koljena, dakle ne pokrivaju stidno mjesto. Ja sam, također, to vidio i pokušao da ih opravdam, ali sada vidim da nisam upravu.
Vaš odgovor mi je teško pao, jer ako naši imami, radi igre i zabave ne poštuju šerijat, zar možemo očekivati da ih ljudi u bilo čemu slušaju. Znate dobro koliko ima čitaoca Preporoda, i koliko je njih vidjelo isto i pričalo i prenosilo šta su vidjeli. Sve me ovo teško pogodilo, pa vas zato iskreno molim da mi objasnite zašto su imami otvoreno prekršili šerijat te da li imaju ikakvog opravdanja?
Ne mogu da vjerujem da ima običnih ljudi koji bolje poštuju šerijat od imama. Moramo biti kritični prema sebi, da bi pred Allaha Uzvišenog došli čisti.
ODGOVOR
Stidno mjesto (avret) kod muškarca, koje se mora pokriti pred drugima, smatra se dio tijela između pupka i koljena, a kod žene je to cijelo tijelo osim lica i šaka. Otkrivanje avreta je haram za koji će se odgovarati pred Uzvišenim Allahom. Počinilac ovoga harama može biti kažnjen dunjalučkom i ahiretskom kaznom od strane Allaha, dž.š., a može uslijediti i oprost grijeha ukoliko se osoba pokaje i prestane ga činiti.
U državi u kojoj funkcionira islamska vlast za ovaj prekršaj može uslijediti diskreciona disciplinska mjera u vidu opomene, ukora ili neke druge adekvatne kazne.
Avret (stidno mjesto) kod muškarca, koji nije dozvoljeno otkrivati pred drugim osobama, osim supruge, jeste dio tijela izmeu pupka i koljena. Područje intimnih dijelova tijela je strožiji avret, pa je njegovo otkrivanje veći grijeh, dok su ostali dijelovi avreta lakši avret te je njihovo otkrivanje manji grijeh, ali je svakako grijeh.
Stidno mjesto kod muškarca je između pupka i koljena. To je općeprihvaćeni stav u hanefijskom mezhebu na osnovu hadisa kojeg je zabilježio Darekutni da je Poslanik, a.s., rekao: "Ispod pupka pa do koljena je avret". Hanefijski mezheb je prihvatio ovaj hadis i na njemu gradi spomenuti propis, bez obzira na mišljenja nekih da je to slab hadis. Pupak nije avret, a koljeno jeste prema hanefijskom mezhebu, na osnovu principa predostrožnosti. Taj propis se nalazi u svim fikhskim djelima koja obrađuju propise o namazu. Odlazak na javne plaže gdje se ljudi kreću otkrivenog avreta je šerijatski neprihvatljivo, čak i kada bi osoba bila propisno obučena, a posebno ako bi i sama otkrila vlastiti avret. Nije muslimanu zabranjeno ići na more, već otkrivati pred drugima svoj ili gledati u tuđi avret. Otkrivanje lakšeg avreta je manji grijeh nego otkrivanje teškog avreta. Ni pred muškarcima nije dozvoljeno otkrivati avret, kao ni pred ženama, osim pred vlastitom suprugom.Imami, kao i drugi muslimani, mogu pogriješiti i prekršiti šerijatsku normu, ali je njihova odgovornost svakako veća budući da su u poziciji uzora drugima u ponašanju i odijevanju. No, ničija greška ne opravdava druge i ne oslobađa ih odgovornosti za njihove grijehe.
U konkretnom slučaju riječ je o otkrivanju onoga što se naziva "lakši avret" (avret muhaffefe). Nije u pitanju neki veliki i neoprostivi grijeh. Smatramo da se ni to nije smjelo desiti i da ubuduće organizator i učesnici o tome trebaju voditi računa i ne ponavljati slične propuste.