Korištenje lešine
PITANJE
Pronašao sam u knjizi El-Ihtijar od El-Mevsilija da on smatra čistim i dozvoljenim korištenje određenih dijelova lešine (strvine), konkretno: dlake i kostiju. Autor to argumentuje ajetom iz sure En-Nahl. U mom mjestu ima mnogo mesara i ovo pitanje je veoma aktuelno. Molim vas, ako može pojašnjenje ovog pitanja.
ODGOVOR
Prema propisima hanefijskog mezheba dlaka životinja čije meso je dozvoljeno jesti je čista, svejedno da li je riječ o dlaci sa žive ili mrtve životinje. Isti tretman imaju dlaka, vuna, perje, rogovi, papci i svi dijelovi čijim odsijecanjem životinja ne osjeća bol. Također, po propisima hanefijskog mezheba isti tretman imaju i kosti. Spomenuti dijelovi životinje u sebi nemaju krvi, a sve ono u čemu nema krvi je čisto, jer nečistoća lešine nije zbog nje same, nego zbog krvi u njoj. (El-Kasani, Bedai'us-sanai'. 1/200, El-Kal'adži, El-Mevsu'a el-fikhijja el-mujessera, 2/1160)
Ibn Abbas, r.a., je rekao: Allahov Poslanik, a.s., je zabranio od krepane životinje samo njeno meso, a kožu, dlaku i vunu nije." (Ed-Darekutni)
Jedan od dokaza na koji se pozivaju hanefijski pravnici jeste i 80. ajet sure En-Nahl u kojem se kaže: Allah vam daje da u kućama svojim stanujete i daje vam od koža stoke šatore koje lahko nosite kad na put idete i kad konačite, a od vune njihove i dlake njihove i kostrijeti njihove prostriku i korisne stvari, sve dok se ne istroše." U spomenutom ajetu Uzvišeni Allah navodi kao Njegovu blagodat ljudima korištenje vune, dlake i kostrijeti životinja, ne praveći razliku između uginulih i zaklanih životinja, tj. nije spomenuto da se spomenuti materijali mogu koristiti samo od žive ili šerijatski zaklane životinje. Koža uginule životinje štavljenjem postaje čistom na osnovu hadisa: Kada se uštavi, koža postaje čistom." (Muslim). Hadis ukazuje na to da je ona prije štavljenja nečista, u suprotnom, bilo bi suvišno spominjati propis koji se navodi u njemu.(Više v: Tuhmaz, Hanefijski fikh, 1/57-61., Halebi, Multekal-ebhur, 1/26, El-Mevsili, El-Ihtijar li tealil el-muhtar, 1/16)