Keffaret za abortus
PITANJE
Da li je moguće ili je obavezno platiti keffaret kao kaznu za počinjeni abortus? Kako se obračunava, koliko i kome se može platiti u našim okolnostima i našoj sredini?
ODGOVOR
Prema stavu našeg mezheba, za namjerno izazvani abortus nije obavezan keffaret, ali je preporučen. Neke pravne škole (šafije i hanbelije) smatraju da je keffaret u ovom slučaju obaveza, a ne samo preporuka. Keffaret se ne sastoji u plaćanju, nego u postu dva mjeseca uzastopce, kako se navodi u suri En-Nisa', 92. ajet. Abortus je zabranjen bez opravdanog razloga u bilo kojoj fazi života zametka, a nakon 120 dana od momenta začeća apsolutno je zabranjen osim u krajnjoj nuždi, radi spasa života majke. Za namjerno izazvani abortus neophodno je učiniti teobu i istigfar - pokajanje i traženje oprosta grijeha od Allaha. Za navedeno krivično djelo u šeri'atu postoji i krivično-pravna, odnosno građansko-pravna sankcija u vidu obaveze obeštećenja u vidu tzv. gurre, čija vrijednost iznosi 50 zlatnih dinara, što preračunato u gramima zlata iznosi 229 grama, a preračunato u novcu 7.025,00 KM. Međutim, kako se kod nas na počinioce krivičnih djela primjenjuju odredbe Kaznenog zakona Federacije BiH, nije moguće, a nije ni pravično udvajati sankcije izvršitelju krivičnog djela dodavanjem nove sankcije u vidu obaveze plaćanja obeštećenja koje inače pripada nasljednicima pobačenog djeteta. Na izvršitelja krivičnog djela moguće je primijeniti samo odredbe jednog krivičnog, odnosno kaznenog zakonodavstva, a nikako dva ili više njih. Keffaret, koji naš mezheb preporučuje, a drugi mezhebi naređuju, predstavlja vjersku obavezu i više je vid ibadeta nego vrsta krivične sankcije. Zato je moguće izvršiti ga bez obzira na primjenu eventualnih sankcija na izvršitelja odnosnog krivičnog djela po osnovu teritorijalno važećeg kaznenog prava. Keffaret ne dosuđuje sud niti prati njegovo izvršenje, već je to stvar samoga obaveznika, njegove savjesti i volje da izvrši svoju vjersku obavezu.