Zabrana bližoj rodbini da uči Kur'an na dženazi

PITANJE

Molim Vas da mi odgovorite na pitanje koje zanima mene, ali i cijeli džemat kojemu pripadam. Da li je zabranjeno, i ako jeste ko je zabranio da na mezaru (kaburu) bliža rodbina ne može proučiti neku suru iz Kurana? Nas vjernike i džematlije zanima zašto neke hodže to ne dozvoljavaju čak i onda kada ih nema dovoljno (jedan ili dva). Zbog takvog ponašanja osjećamo se poniženo i uvrijeđeno. Ovo je slučaj s velikim brojem hodža koji jednostavno smatraju da rodbina nema pravo učiti na dženazi bilo da se radi o majci, bratu, sestri...Hvala Bogu, pa nisu svi isti. Neki od njih dozvoljavaju da i rodbina nešto prouči. S Preporodom se družim još od 1970. godine pa se nadam da ćete odgovoriti na ovo moje pitanje.

ODGOVOR

Učenje na kaburu nakon ukopa mejjita dio je obreda dženaze namaza za koji je odgovoran imam. U nekim medžlisima to je uređeno na nivou medžlisa i imami samo provode ono što je utvrđeno pravilnikom medžlisa. Zahtijevajući od imama da predvodi klanjanje dženaze, rodbina umrlog se saglasila da on predvodi i organizira cjelokupni obred dženaze, uključujući i spomenuto učenje. Smatramo da u primjeni principa da samo imami mogu učiti na kaburu treba biti fleksibilan, u smislu da se može razmotriti mogućnost da neko od bliže rodbine, ko zna pravilno učiti Kuran, prouči naglas nešto od onoga što se inače uči na kaburu. Džematlije trebaju znati da ne mogu sami (u najvećem broju slučajeva) ocjenjivati ispravnost svoga učenja Kurana, već je imam taj koji je u stanju to učiniti. Onome kome imam dozvoli da uči naglas, on u izvjesnom smislu i odgovara za ispravnost njegovog učenja. Zato džematlije trebaju to pitanje prepustiti imamima, jer su oni odgovornost imameta preuzeli na sebe. S druge strane, niko rodbini ne može zabraniti i osporiti pravo i mogućnost da uče u sebi šta žele i znaju od Kurana ili nekih dova kraj kabura. Dakle, rodbina i svi drugi koji znaju učiti Kuran mogu to činiti u sebi i sevap darovati umrlome. Javno učenje je nešto drugo.