Status umrlih na Mini
PITANJE
Kakav je šeri'atskopravni status osoba nastradalih na Mini prilikom bacanja kamenčića na džemretima, da li se tretiraju šehidima ili ne?
ODGOVOR
Nažalost, već više godina se ponavljaju tragične scene stradanja hadžija prilikom izvršenja obreda simboličnog kamenovanja šejtana na džemretima, posebno prvog i trećeg dana Kurban bajrama, kada se ogroman broj hadžija u određeno vrijeme nađu na istom mjestu, u relativno uskom prostoru radi obavljanja jednog od važnih, ali ne i najvažnijih obreda hadždža kakav je bacanje kamenčića na džemretima. U takvoj gužvi dovoljna je i mala nepažnja, guranje i posrtanje pa da dođe do panike koja obično ima za posljedicu nekontrolisano kretanje velike mase ljudi i smrtni slučajevi i ranjavanja su gotovo neizbježni. Potrebno je naglasiti da se propusti u organiziranju izvršenja hadžskih obreda, posebno bacanja kamenčića na džemretima, bilo da se radi o propustima saudijskih vlasti (koje inače ulažu ogromne napore u organiziranju hadždža) ili propustima nacionalnih i privatnih organizacija, ne može pravdati, kako to čine pojedini zvaničnici, Božijom odredbom (kadaom i kaderom). Moraju se uložiti dodatni napori za bolju organizaciju hadždža prvenstveno u sferi educiranja budućih hadžija. Svaki kandidat za hadždž bi trebao proći obuku i dobiti certifikat, pa tek onda tražiti hadžsku vizu, jer svojim neznanjem može ugroziti nečiji život, imovinu, čast...tokom obavljanja hadždža. Fekihi, muftije, vodiči trebaju biti maksimalno fleksibilni kada je u pitanju vremensko tempiranje izvršenja pojedinih obreda posebno bacanja kamenčića. Nužda zahtijeva da se izda fetva o dozvoljenosti bacanja kamenčića u bilo koje doba dana i noći tokom tri dana Kurban bajrama, a ne da se insistira, kako to čine pojedini neodgovorni alimi, na zevalu ili nekom drugom vremenu. I treća stvar, saudijske vlasti trebaju dogovoriti sa nacionalnim vođstvima hadžija vrijeme izvršenja ovog obreda i naložiti strogo pridržavanje rasporeda izvršenja obreda tako da se izbjegnu velike gužve. Oni koji nastradaju na hadžu u gužvi i sl., smatraju se ahiretskim šehidima (šuhedaul-ahireti), poput nastradalih u elementarnim nesrećama, od teških bolesti itd. Za njih važe svi propisi u vezi gasulenja, kefina, dženaze, ukopa, koji važe za ostale muslimane.