Odluke Vijeća za fetve IZ-e o uređivanju mezarja
PITANJE
Obraćamo Vam se sa nadom i željom da nam odgovorite na pitanja vezana za mezarja i obilježja na njima. Zbog većeg broja lica koja uobičajenu praksu vezanu za mezarja i obilježja na njima u potpunosti pokušavaju promijniti, IOM-a je odlučio uputiti ova pitanja na relevantnu adresu radi adekvatnog razrješenja ove situacije. Želimo napomenuti da se svi naši merhumi kopaju u vakufska mezarja koja su vlasništvo IZ u BiH, te da navedena pitanja obuhvataju isključivo vakufska mezarja, jer druga i ne postoje.
Šta je muslimanu dozvoljeno da stavi kao obilježje nad kaburom svojih merhuma? Da li je dozvoljeno ograđivanje kabura fundamentom? Da li je muslimanu dozvoljeno da gradi grobnice radi kasnijeg polaganja tijela u njih? Da li je dozvoljeno donošenje plastičnog i prirodnog cvijeća na kabure? Da li je dozvoljeno stavljanje slika merhuma na nišane ili ploče? Šta možete reći o postavljanju bisti nad kaburom muslimana? Šta IZ može učiniti da zaštiti mezarja od neislamskih obilježja i na koga spada odgovornost pred Allahom, dž.š., za nespriječavanje navedenih pojava na našim mezaristanima?Napomena: Molimo Vas da odgovor objavite u jednom od narednih brojeva Preporoda.
ODGOVOR
Problem narušavanja tradicionalnog izgleda muslimanskih mezarja prisutan je manje-više u svim krajevima Bosne i Hercegovine već više decenija. Nećemo ovom prilikom davati ocjenu o tome da li su organi IZ bili više nemoćni nego nevoljni, ili obratno, da riješe navedeni problem. U svakom slučaju, problem je evidentan i treba ga rješavati u onim segmentima u kojima je to realno moguće. Što se tiče odgovornosti za takvo stanje naših mezarja, koja su uglavnom vakufska dobra, ona u prvome redu pada na neposredne upravitelje vakufskim dobrima, a to su nadležni medžlisi IZ i džematski odbori na čijem teritoriju se nalaze mezarja.
Vijeće za fetve IZ je raspravljalo na jednoj od svojih sjednica o pitanju uređenje mezarja povodom upita MIZ-e Živinice, Brčko, Gradačac, i donijelo je zaključak da je šerijatski prihvatljivo samo tradicionalno obilježje na kaburu u vidu dva nišana na kojima može biti ispisano ime, ime roditelja, prezime umrle osobe, datum rođenja i smrti, te, eventualno, riječ El-Fatiha ispisana arapskim ili bosanskim pismom, kao poziv da se za dušu umrloga prouči Fatiha ili neka druga dova. Sva dodatna gradnja na kaburu i oko kabura, osim u posebnim slučajevima o kojima odluku donosi nadležni organ IZ (kao što je pitanje podizanja turbeta i sl.), nije u skladu sa islamskim propisima i našim tradicionalnim načinom uređenja mezarja.
U svjetlu rečenoga, odgovor na postavljena pitanja glasi:
Muslimanu je dozvoljeno da stavi uobičajene nišane na kabur svoga merhuma na kojima mogu biti ispisani gore navedeni podaci. Nije dozvoljeno, osim navedenoga, podizati betonsku ili neku drugu ogradu oko kabura. Ako postoji opravdan razlog, kao npr. postojanje klizišta ili mogućnost odrona zemlje i sl., nadležni organ IZ (medžlis) može donijeti drugačiju odluku iz razloga opravdane potrebe ili nužde. Nije dozvoljeno unaprijed graditi grobnicu u koju će biti ukopana osoba kada umre. Bez dozvole medžlisa, odnosno džematskog odbora niko ne može kopati kabur u vakufskom mezarju, a oni neće dati dozvolu bez smrtnog lista i ispunjenja ostalih tehničkih uvjeta za dženazu i ukop umrlog shodno šerijatskim propisima. Nije u duhu naše tradicije donošenje cvijeća na kabur, ali nema izričite zabrane, pa se to može tolerisati, posebno ako je u pitanju prirodno cvijeće. Međutim, mnogo bi korisnije bilo i za umrloga i za živoga koji to čini da umjesto trošenja novca na cvijeće, za koje nema nikakvoga sevapa, ta sredstva usmjeri u fond za uređenje mezarja ili u fond za mektebsku nastavu, stipendiranje siromašnih učenika i studenata i sl. Takve fondove treba formirati pri medžlisima i podsticati muslimane da ih pomognu svojim donacijama za duše umrlih ili zarad vlastitog sevapa. Nije šerijatski dozvoljeno stavljati slike umrlih na nišane ili nadgrobne ploče. To je potpuno strano duhu i tradiciji naše vjere. Muslimanima savjetujemo da to ne čine. Postavljanje biste na kaburu muslimana najteži je od navedenih oblika odstupanja od muslimanske tradicije i običaja vezanih za uređenje mezarja, te se ne može niukojem slučaju dozvoliti. Ovo pitanje se odnosi i na vas, kao nadležni medžlis, odnosno nadležni organ IZ na teritoriju koji pokrivate, budući da ste izravno odgovorni za vakufe i mezarja na svom terenu. Obzirom da su mezarja uglavnom vakufi, trebalo bi na nivou Vakufske direkcije, ili nekog drugog organa IZ, donijeti okvirni pravilnik o korištenju i uređenju mezarja kojima upravlja Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini. Smatramo da bi svaki podnosilac zahtjeva za ukop njegovog umrlog člana porodice trebao potpisati izjavu da će poštivati sve šerijatske propise i interne pravilnike organa IZ u vezi opremanja, klanjanja dženaze, ukopa umrloga i budućeg izgleda kabura, te da neće poduzimati bilo kakve radove u mezarju bez prethodnog pismenog odobrenja medžlisa i džematskog odbora. Na taj način bi se preduprijedili mnogi problemi.