Stav o bankama sperme

PITANJE

Nedavno je u Sarajevu potpisan sporazum o osnivanju banke sperme pri KCUS-u. Kakav je šerijatski stav o tom pitanju?

ODGOVOR

Osnivanje takve banke sperme samo po sebi nije zabranjeno budući da se sperma koja se uzima od određenih osoba i pohranjuje u banku sperme može koristiti u različite svrhe: dozvoljene i zabranjene. Ukoliko postoji opravdana potreba da osoba koja treba biti podvrgnuta zračenju ili hemoterapiji, štetnoj po njene reproduktivne organe, pohrani svoje sjeme kako bi se sačuvalo neoštećenim do vremena ženidbe (ili udaje ako se radi o ženskoj osobi), a potom upotrijebi u svrhu oplodnje jajašceta supruge u braku vještačkim putem, to je opravdan i dozvoljen postupak, jer je od koristi i u funkciji je zaštite vrijednosti potomstva i časti koja spada u pet temeljnih zaštićenih vrijednosti. Međutim, ako postoji namjera da se pohranjena sperma (ili pohranjeno jajašce) koristiti za vanbračnu oplodnju, ili u neke komercijalne svrhe, onda je taj postupak u cijelosti, od početka do kraja, zabranjen, jer je oprečan cilju zaštite potomstva i časti koju šerijat štiti svojim propisima. U svakom slučaju, neophodno je uvesti stroge mjere kontrole, pravne i stvarne, kako ne bi dolazilo do zloupotreba koje su moguće u spomenutim slučajevima. Dakle, šerijatski propis o ovom slučaju zavisi od načina i svrhe korištenja. Prema dostupnim informacijama,koje još uvijek nisu dovoljne, cilj spomenutog sporazuma o osnivanju banke sperme jeste da se pomogne osobama koje se moraju podvrći liječenju zračenjem ili hemoterapijom, koja oštećuje reproduktivne organe, da sačuvaju njihov reproduktivni materijal zdravim, prije izlaganja toj vrsti liječenja, kako bi gamogli koristiti u braku putem vječtačke oplodnje, a radi dobijanja zdravog potomstva, što je opravdano i korisno. Korištenje tog materijala u neke druge svrhe (vanbračna oplodnja i sl.) šerijatski nije dozvoljeno. Tada bi osnivanje takve banke bilo šerijatski neprihvatljivo.