Treći dio
U EI-Buharijevoj predaji se ovako kaže: “Pred Sudnji dan će nastupiti dani “herdža” (ubijanja), dani u kojima će nestati iluma (znanja) a raširiće se neznanje.”
Ebu Musa, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pred Sudnji dan biće mnogo “herdža”.
– A šta je to herdž?
– Ubijanje – odgovori Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.
– Pa zar će biti ubijanja više nego što mi ubijamo, mi u jednoj godini i ubijemo više od sedamdeset hiljada? – upitaše ashabi.
– Ne mislim na vaše ubijanje mušrika, nego na vaše međusobno ubijanje – rece Poslanik. sallallahu alejhi ve sellem.
– A hoćemo li mi tada biti pri pameti? – upitaše ashabi.
– Zaista će pamet većini ljudi toga vremena biti oduzeta, pa će njima zavladati maloumnici (talog od ljudi), od kojih će većina misliti da su u pravu, a niko od njih nije u pravu.” (Ahmed 4/414 i Ibnu Madže 2/1309 3959 sahih)
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Tako mi Onoga u čijoj je ruci moja duša, neće se završiti dunjaluk sve dok ljudima ne nastupi vrijeme u kojem ubica neće znati zašto je ubio, niti će ubijeni znati zbog čega je ubijen…” (Muslim 18/35.sahih)
Mnogo od ovoga najavljenog već se ostvarilo, zbog kušnji u koje je zapao islamski ummet, te zbog proizvodnje raznih vrsta oružja a i zbog toga što je većini ljudi oduzeta pamet, kao što je to maloprije u hadisu spomenuto, neka nas Allah, dželle šanuhu, zakloni i sačuva od svih iskušenja.
U hadisima je spomenuto da je ovaj ummet, ummet kome se Allah, dželle šanuhu, smilovao, te nece imati kaznu na drugom svijetu, nego je Allah, dželle šanuhu, dao kaznu ovome ummetu na dunjaluku; u iskušenjima, potresima i ubijanjima.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Zaista je moj ummet, ummet kome se Allah, dželle šanuhu, smilovao, i oni neće polagati račun, niti će biti kažnjeni, zaista je njihova kazna u ubijanju, potresima i iskušenjima.” (Ebu Davud 11/358 (4258) i El-Hakim u EI-Mustedreku 4/253)
U predaji Ebu Musa’a, radijallahu anhu, se kaže: “Zaista je moj ummet ummet kome se Allah, dželle šanuhu, smilovao, oni neće imati kaznu na ahiretu jer je njihova kazna na dunjaluku: ubijanje, komešanje (nemiri) i potresi.” ( Ahmed 4/410 sahih)
Jedan od predznaka Sudnjeg dana je da će ljudi osjećati da vrijeme sve brže i brže prolazi.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Od predznaka Sudnjeg dana je da će biti kratko vijeme…” (EI-Buhari 13/81)
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok ne nastupi kratkoća u vremenu; pa godina bude trajala kao mjesec, mjesec kao sedmica, sedmica kao dan, dan kao sat, sat kao varnica.” (Ahmed 2/537 i Et-Tirmizi 6/624.sahih)
U pojašnjavanju ovoga predznaka ima nekoliko mišljenja a najprihvatljivije je da se time misli na smanjivanje bereketa u vremenu. Ibnu Hadžer kaže: “Ovo smo doživjeli u našem vremenu, jer osjećamo da nam dani sada tako brzo prolaze, što nije bio slučaj ranije.” (Fethul-Bari 13/16)
Kada je ovo bio slučaj sa Ibnu Hadžerom, rahimehullah, koji je živio u devetom hidžretskom stoljeću (umro je 852. h.), i koji je napisao toliko tomova knjiga, komentarišući i ocjenjujući hadise Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa kakav je slučiaj sa nama koji živimo u ovom vremenu, prepunjenom raznim stvarima koje oduzimaju korisno vrijeme. Nadam se da se svi slažemo da neke poslove koje sada radimo daleko teže i sporije možemo završiti nego što je to bio slučaj prije desetak godina. I pored; svega ovoga, i pored saznanja da ćemo za svaku minutu svoga vremena biti pitani na Sudnjem danu, žalosna je činjenica da nalazimo veliki broj ljudi pa čak i onih koji se ubrajaju u učene (alime) da znaju po nekoliko sati dnevno – bez ikakve dunjalučke ili ahiretske konsti – potrošiti gledajući utakmice, bezvezne filmove, igrajuci šah i sl. Neka nas Allah, dželle šanuhu, uputi i zaštiti od trošenja vremena u ono čime On, dželle šanuhu, nije zadovoljan.
Kada je već riječ o bereketu u vremenu onda je zgodno da tu spomenemo hadis, odnosno dovu Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u kojoj kaže: “Dragi Allahu, Ti učini bereket mome ummetu u ranjenju (ranim satima dana).” (Et-Tirmizi 4/402, En-Nesai, Ebu Davud, hasen)
Iz ovoga hadisa se zaključuje da je najbereketnije vrijeme za rad i sticanje nafake u ranim jutarnjim satima. Molimo Allaha, dželle šanuhu, da nam dadne bereket u vremenu i da nam pomogne da ga utrošimo u ono što je korisno .
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok se ne pojave kušnje, dok se ne bude mnogo lagalo i dok se čaršije, jedna drugoj, ne približe.” (Ahmed,sahih)
Rahmetli Hamud Tvjejdžeri kaže: “Što se tiče međusobne blizine čaršija i trgova vjerovatno se tu misli na ovo što smo mi u ovom vremenu doživjeli, kao što su lahkoća komunikacija, brzina putovanja i savremenost radio-tehničkih uređaja, pa čim se promijeni cijena neke robe u jednom dijelu svijeta, za nekoliko minuta se ta cijena zna na drugom kraju svijeta. Također, čovjek danas za nekoliko sati može preći udaljenost, za koju je nekad trebalo mjeseci, obaviti trgovinski posao i istog dana se može vratiti kući.” Današnje berze, sajmovi, izložbe i ostalo, tome slično, su jedan vid ostvarenja ovoga predznaka Sudnjeg dana. Čaršije su se međusobno približile u tri vida:
1. Brzina saznavanja promjene cijena,
2. Brzina putovanja iz jednog mjesta u drugo, pa čak ako je i udaljeno,
3. Njihova približenost u cijenama i ravnanje jednih prema drugima,
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “… neće nastupiti Sudnji dan sve dok se neka plemena od mog ummeta ne priključe mušricima, i dok neka plemena ne počnu obožavati kipove.” (Et-Tirmizi 6/466 i Ebu Davud 11/322 sahih)
U drugom hadisu se kaže: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok se žene iz plemena Devs ponovo ne počnu gurati tavafeći oko Zil-halesa, a Zul-hales je kip koji su obožavali u džahilijjetu.” (EI-Buhari 13/76 i Muslim 18/32 sahih)
Ovo se uistinu ostvarilo pa su ova sela, južno od Taifa, kada se proširilo neznanje ponovo počela obožavati kipove i to je potrajalo sve dok nije Muhammed ibnu Abdul-Vehhab došao i pozvao ljude da obožavaju Allaha, dželle šanuhu, a da napuste ta ružna mjesta koja su kasnije i porušena. Iz ovoga se da zaključiti da će se situacija toliko pogoršati i da će se ljudi vratiti onim džahilijetskim poslovima koje zdrav razum ne prihvata.
Abdullah ibnu Amr, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok se ne pojave: ružna djela i nepristojan (besraman) govor, kidanje rodbinskih veza i ružan komšijski odnos.” (Ahmed 10/26 i Hakim u Mustedriku 1/75 sahih)
Enes, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Od predznaka Sudnjeg dana je pojavljivanje ružnih djela, nepristojnog govora i kidanje rodbinskih veza.’ (hasen)
Ovi predznaci su se uveliko obistinili, pa vidimo da ljudi rade ružna djela, a što je još veći grijeh, onda o tome bez ikakvog stida govore i ponoseći se pričaju.
Također je isti slučaj sa kidanjem rodbinskih veza, pa često vidimo one najbliže, da se i pored toga što žive u istom gradu, rijetko kada ili nikako ne obilaze, nego se čak dešava da rođena braća, zbog nekakvih nevažnih dunjalučkih nesuglasica čak i po nekoliko godina ne govore. Sve je to rezultat slabog imana, jer Islam mnogo podstiče na očuvanje rodbinskih veza i upozorava na opasnost njihovog kidanja.
Allah, dželle šanuhu, u Kur’anu kaže: “Zar vi ne biste, kad bi ste se vlasti dočepali, nered na Zemlji činili i rodbinske veze kidali! To su oni koje je Allah, dželle šanuhu, prokleo i gluhim i slijepim ih učinio. Kako oni ne razmisle o Kur’anu, ili su im na srcima katanci." (Sura Muhammed 22-24)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaže: “Neće ući u džennet onaj koji bude kidao rodbinske veze.” (Prenosi ga Muslim 16/114)
A što se tiče komšijskih odnosa, tu je žalosna situacija. Koliko ima ljudi da jedan kraj drugoga stanuju a u stvari se i ne poznaju, niti se posjećuju, a vrlo često samo jedan drugog ezijete i štetu nanose. A Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je strogo zabranio da se komšija uznemirava pa kaže: “Ko vjeruje u Allaha i ahiret (drugi svijet) neka ne uznemirava svog komšiju!” (Muslim 2/20)
U drugim hadisima Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podstiče na dobročinstvo prema komšijama pa kaže: “Ko vjeruje u Allaha dželle šanuhu, i Ahiret neka lijepo postupa prema svome komšiji!” (Muslim 2/20sahih)
“Džibril, alejhisselam, mi je toliko preporučivao lijep odnos prema komšiji, da sam pomislio da će ga učiniti mojim nasljednikom.” (Muslim 16/176)
Ibnu Abbas, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Biće pred kraj dunjaluka ljudi koji će svoje brade farbati crnom bojom, u obliku volja od golubova i ti ljudi neće ni osjetiti džennetski miris.” (Muslim 16/176 sahih)
Ovo što je najavljeno u ovom hadisu već se ostvarilo pa vidimo mnogo ljudi koji svoju kosu i bradu farbaju crnom bojom. Također se primjećuje da mnogi ljudi briju brade sa strana (obraza) a ostavljaju je na vrhu brade, pa kada još to ofarbaju crnom bojom, onda to uistinu lici volji od goluba.
Inače, farbanje kose ili brade crnom bojom je zabranjeno hadisom, u kojem Džabir ibnu Abdullah, radijallahu anhu, kaže: “Na dan osvojenja Mekke, Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, je doveden Kuhafe (otac Ebu Bekra, radijallahu anhu) a kosa i brada su mu bile bijele (sijede) kao sugama pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Obojite ovo nečim, ali ne sa crnom bojom!” (Muslim)
Jedina prilika kada je dozvoljeno da ljudi farbaju kosu i bradu u crno je džihad (borba) jer tako izgledaju mladi i snažniji pa ih se neprijatelji više boje.
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, je rekao: “Od predznaka Sudnjeg dana je pojavljivanje škrtosti.” (Et-Taberani, sahih)
Također, Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, govoreći o predznacima Sudnjeg dana, rekao: “Vrijeme će postati kratko, malo dobrih djela će se raditi i škrtost će ispuniti ljudska srca.” (El-Buhari 13/13)
Muavija, radijallahu anhu, prenosi da je čuo Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da kaže: “Situacija će postajati sve teža a kod ljudi će se povećati škrtost.” (Et-Taberani sahih)
Inače su škrtost, gramzivost i pohlepa vrlo ružne osobine koje Islam zabranjuje i obavještava da će onaj ko se kloni tih osobina biti spašen. Allah, dželle šanuhu, u Kur’anu kaže: “A oni koji budu sačuvani gramzivosti, biće spašeni ” (Et-Tegabun 16)
Džabir,radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Klonite se zuluma jer će zulum (urađen na dunjaluku) biti pomračina (tmina) na Sudnjem danu, i klonite se škrtosti jer je upravo škrtost upropastila one koji su bili prije vas. Škrtost ih je navela da prolivaju krv (da se ubijaju) i da ono što je zabranjeno smatraju dozvoljenim.” (Muslim 16/134 sahih)
Škrtost je bila razlogom njihove propasti na ovome svijetu, pa su se međusobno ubijali a zbog toga će biti kažnjeni i na Ahiretu.
29. MNOŠTVO TRGOVINE
Od predznaka Sudnjeg dana je rasprostranjenost trgovine, kako među ljudima tako i među ženama.
Ibnu Mes’ud, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pred Sudnji dan, ljudi će selam nazivati samo onima koje poznaju i raširiće se trgovina pa će čak i žena učestvovati u trgovini sa svojim mužem.” (Ahmed i El-Hakim 4/445 sahih)
Amir ibnu Taglib, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Od predznaka Sudnjeg dana je raširenost i mnoštvo imetka i raširenost trgovine.” (Nesai 7/244 i Ahmed 5/69,sahih)
Ovaj predznak se uveliko ostvario, trgovina se raširila i ljudi su pali u kušnju sakupljanja imetka i u tome se natječu. A to je upravo ono čega se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bojao za svoj ummet, te u hadisu kaže: “Tako mi Allaha, dželle šanuhu, ne bojim se za vas od siromaštva, nego se bojim da će vam se dunjaluk otvoriti, kao što se otvorio onima koji su bili prije vas, pa ćete se u tome natjecati kao što su se i oni natjecali, te će vas to upropastiti kao što je i njih upropastilo.” (El-Buhari i Muslim, sahih)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dalje kaže: “Kada osvojite Perziju i Bizantiju, kakav ćete narod postati (biti)?
Radićemo ono što nam je Allah, dželle šanuhu, naredio - odgovori Abdurrahman ibnu Avf, radijallahu anhu.
Da neće biti drugačije; međusobno ćete se natjecati (u imetku), pa ćete jedni drugima zavidjeti, zatim se razilaziti i na kraju ćete jedni druge mrziti.” (Muslim 18/96)
Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Neće nastupiti Sudnji dan sve dok ne bude mnogo zemljotresa.” (EI-Buhari 13/81)
Seleme ibnu Nufejl Es-Sekuni, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pred Sudnji dan će biti mnogo umiranja, a zatim će nastupiti godine zemljo¬tresa.” (Ahmed 4/104, Et-Taberani,Bezzar i Ebu Je’ala, sahih)
Ibnu Hadžer kaže: “Mnogo je zemljotresa i u sjevernim i u istočnim i u zapadnim zemljama, ali se sa ovim mnoštvom misli da će ti najavljeni zemljotresi duže trajati i biti opsežniji.”
Ovo potvrđuje i hadis u kojem Abdullah ibnu Havale, radijallahu anhu, kaže: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je stavio ruku na moju glavu i rekao: “O ibnu Havale, kada vidiš da se sjedište hilafeta premjestilo u Svetu zemlju (desilo se za vrijeme Omejada) već se primaklo vrijeme potresa, belaja (iskušenja) i velikih događaja, tada će Sudnji dan ljudima biti bliži nego moja ruka tvojoj glavi.” (Ahmed 5/288, Ebu Davud 7/209, i El-Hakim 4/425, sahih)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je najavio da će ovaj ummet pasti u razna iskušenja i belaje zbog grijeha koje će činiti, pa je od toga i propadanje, poniranje u zemlju, pretvaranje u životinjske likove i padanje kamenja s nebesa.
Aiša, radijallahu anha, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pretkraj ovog ummeta će biti: propadanje u zemlju, pretvaranje u životinjske likove i padanje kamenja sa nebesa.
Pa zar ćemo biti upropašteni a među nama će biti dobrih ljudi? – upita Aiša, radijallahu anha,..
Da, kada preovlada griješenje i lopovluk – odgovori Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem.” (Et-Tirmizi 6/418,sahih)
Iz hadisa se razumije da će nastupiti opća propast kada se počnu činiti grijesi, pa čak i ako među ljudima bude dobrih.
Ibnu Mes’ud, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “Pred Sudnji dan, nastupiće propadanje u zemlju, pretvaranje u životinjske likove i padanje kamenja sa nebesa.” (Ibnu Madždže 2/1349, sahih)
U nekim hadisima se pominje da će ove vrste kazne biti spuštene na pojedine nevjerničke frakcije kao što su zenadika(nevjernici) i kaderije (koji vjeruju u neograničenu slobodu volje).
Već se obistinilo propadanje u zemlju na nekoliko mjesta, nešto u ranije vrijeme, a nešto i sada a sve je to kao opomena pred tešku kaznu i to je jedan od načina zastrašivanja ljudi, ne bi li se okanili griješenja.
Također se napominje da će ova kazna zadesiti one koji budu slušali muziku i pjevačice i pili alkohol. Imran ibnu Husejn, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: “U ovome ummetu će biti: propadanje u zemlju, pretvaranje u životinjske likove i padanje kamenja sa nebesa. – A kada će to biti? – upita jedan čovjek.
Kada se pojave pjevačice, muzika i bude se pio alkohol - odgovori on, sallallahu alejhi ve sellem.” (Et-Tirmizi 6/458,sahih)
Treba napomenuti da pored ovog propadanja u zemlju, imaju i tri velika propadanja u zemlju koja će biti pomenuta u velikim predznacima Sudnjeg dana, inšaallah.
Već smo napomenuli neke hadise koji govore o poniranju u zemlju i pretvaranju u životinjske likove u osmom i devetom predznaku Sudnjeg dana, pa bi bilo dobro da ih pročitas.
Neki učenjaci smatraju da će pretvaranje u životinjske oblike biti samo u prenesenom značenju, tj. da će se ljudi početi ponašati kao majmuni i svinje, ne znajući šta je halal a šta haram, niti šta je dobro a šta loše. Međutim, ispravnije mišljenje je da će se to stvarno dogoditi kao što se dogodilo ranijim narodima. Pogledaj 65-i ajet sure Bekare i pomenute hadise u osmom predznaku Sudnjeg dana. Neka nas Allah, dželle šanuhu, zaštiti od tih iskušenja.
Adress: Kovaci 36, 71000 Sarajevo Bosnia-Herzegovina
email: info@islam.ba